A Menedzsment és Controlling Egyesület ismét sikeres céglátogatást szervezett, ezúttal az Asahi Dreher Sörgyárba. A 60 fős részvétel önmagában is mutatja a cég iránti nagy érdeklődést.
Nem csalódtunk! Nagyszerű programban volt részünk!
Kollár Viktor pénzügyi vezető és munkatársai tartalmas előadásokban ismertették meg velünk a céget, a tervezési rendszert, az értékesítést támogató riportokat. Kiderült számunkra, hogy magas színvonalon működő irányítási rendszerük van és nem utolsó sorban jól szervezett, motivált csapatuk!
Az elhangzott előadások kulcsüzenetei
Kollár Viktor – ComCo controlling vezető
ComCo Controlling és Reporting:
Bemutatásra került a magyar sörpiaci helyzet, illetve szegmensenkénti, csatornánkénti, kiszerelésenkénti trendjei. Jelenleg hol helyezkedik el a piacon a Dreher Sörgyárak Zrt., mely márkákkal van jelen, mi a piaci pozíciója. Továbbá bemutatásra került az 1854 óta íródó történelme, valamint az anyavállalat (Asahi Group) történelme. Ezután bemutatásra került a pénzügy, illetve controlling csapatok felépítése, valamint a Dreher-ben használt pénzügyi terminológia. Ahhoz, hogy a Dreher sikeresen működik a magyar sörpiacon, abban jelentős szerepe van annak, hogy a tervezés során meghatározott pénzügyi célok megjelennek a teljes szervezet célkitűzéseiben, a pénzügyi célszámok részletes akciótervre kerülnek lebontásra, a rendelkezésre álló pénzügyi adatokból információt állítanak elő, rávilágítva a teljesítmény valódi mozgatórugóira, valamint, hogy a folyamatok/tervezés/scenario elemzések kellően hatékonyak és támogatják a piaci trendekre/eseményekre való gyors reagálást.
Ezt követően prezentálásra került a Dreher tervezési folyamatai (Startégiai tervezés, Éves aktivitás terv, Budget, Heti és Havi terv frissítések), illetve ehhez hogyan kapcsolódik a controlling osztály, milyen részletezettségű tervek készülnek (vevőnként/termékenként vagy csatornánként/brandenként), és milyen mélységig tervezzük meg az eredménykimutatást, illetve cash-flow-t, mérleget. Ki lett emelve a preziben, ahhoz, hogy a gyakori és részletes tervek időben és kellő precizitással elkészüljenek az alábbi feltételek teljesülnek: a célnak megfelelő részletezettség megválasztása, gyorsan frissíthető/rugalmas tervező felület, összehasonlíthatóság korábbi terv verziókkal/tényszámokkal, és a legfontosabb – a csapatmunka.
Szabó Richárd – Árbevétel vezető
Revenue Management (Árazás):
A prezentáció kiemelte a tervezés, végrehajtás, visszamérés és beavatkozás ciklusban felmerülő feladatokat. Az árazási csapat a visszamérés során a márka stratégia és az árazási stratégia megvalósulását ellenőrzi, illetve folyamatosan elemzi a promóciós stratégia hatékonyságát.
Szintén a csapat feladata, hogy a piacon képződő érték és a belső számok (árbevétel) közötti kapcsolatot, összefüggéseket elemezzék, megértsék.
A value chain-en keresztül elemzik, mekkora árrés csapódik le az egyes vevőknél, mennyi margin marad a Drehernél, amelyből a költségeit fedezik. Továbbá elemzik, hogy mik a piaci trendek, illetve hozzuk e a fair share-t a szegmensekben/csatornákban.
Horváth Máté – Senior ComCo controller
Sales Controlling:
Bemutatásra kerültek milyen riporting rendszereket használnak közösen a pénzügyön, illetve a sales-en, amely segítségével felhasználóbarát módon elérhetővé válnak a pénzügyi teljesítmény mutatói (vevőnként, brandenként, kiszerelésenként). A variancia analízis segítségével végigvettük, hogy milyen hatásokra bontják le a havi Gross Margin teljesítést, tervhez/bázishoz képest. Ezen keresztül teremtik meg a kapcsolatot az üzleti/piaci trendek/aktivitások és a pénzügyi számok között. Itt világítanak rá azokra az eseményekre amelyek jelentős hatással voltak a profitra.
Ezt követően pedig bemutatásra kerültek azok a folyamatok, eszközök amelyek segítségével a controlling támogatja az értékesítési csapat mindennapi munkáját (éves tárgyalásokhoz scenario elemzések, vevő profitabilitás kalkulátor, ár promóció kalkulátor).
Tarjányi Tünde – ISC controlling vezető
ISC Controling:
Az ISC controlling fókuszában a termékek előállítási, a logisztikai, illetve gyári fix költségek vannak. A prezentáció kiemelte a termékek standard önköltségének tervezési folyamatát, amely évente egyszer zajlik és, hogy milyen inputokat használ fel (egységárak, felhasználási mennyiségek, veszteség %-ok, hatékonyság javulások). Bemutatásra került a havi elemzés, amely a standard költségekhez képest megmutatja, mik a tény árak/mennyiségek és ezek hogyan befolyásolták a havi tény költségeket.
A logisztikai költségek tervezési folyamatai is bemutatásra kerültek, melyekhez az inputok: szállítási módok megtervezése, árak, volumenek. A havi elemzésekben a tervtől való eltérést az alábbi tényezőkre kerül lebontásra: volumen, termék mix, vevő mix, ár, fuvarozó mix, egyutas fuvarok aránya.
A szakmai prezentációkat gyárlátogatás követte. Vezető segítségével ismertük meg Európa egyik legszebb főzőházát, a sörgyártás munkafolyamatait, a sörfőzés titkait, majd a workshop résztvevői egy kóstolóval egybekötött beszélgetéssel zárták a programot.
Köszönjük a tartalmas és élménydús programot!
A szakmai programot gyárlátogatás követte, majd lehetőség volt a „termékek” megkóstolására is.